Pressmeddelande 1

Posted on Posted in Uncategorized

Var lite GLUPSK vettja!

GLUPSK på Dalsland har under tre år gjort succé genom att på ett nytt och kreativt sätt synliggöra den lokalproducerade maten, konsten och konsthantverket i Dalsland. Under GLUPSK på Dalsland samlas allt det goda i livet. Bruket i Fengersfors med konstnärskooperativet Not Quites närvaro hjälper till att göra denna fest alldeles unik. Tillsammans med matproducenter, matförädlare, konsthantverkare, konstnärer, föreningar och inte minst besökarna skapar vi en fullspäckad helg som sent ska glömmas. Mat kombineras med musik som i sin tur blandas med konst och spännande föreläsare. Med lite kreativitet och lekfullhet händer ofta det oväntade när mat och kultur möts. I centrum finns det lokala, det unika, kärleken till maten, kulturen och den gemenskap det symboliserar.

GLUPSK på Dalsland strävar alltid efter en härlig blandning av utställare och programpunkter, så att det ska finnas något för alla. Vi kommer att fortsätta med våra populära programinslag som livekök, kreativa workshops riktade till barnen samt informativa och lärorika föredrag för de lite mer vuxna. T.ex. kommer Sveriges för närvarande Sveriges bästa kafferostare Joanna Alm som driver ett prisbelönt rosteri/café Drop coffee Roasters. Även Joel från Esaias café, tidigare Stenebystudent, har genom bland annat kaffe och design skapat en mötesplats för är flerfaldigt belönad. Vi kommer bjuda på föredrag en av Dalslands bi och honungsproffs Ingvar Arvidsson, och du kommer även möta Jägarföbundet och därmed smaka på vilt.

I år har vi nya utställare som Fridas frukt och bärodling, Hansens kafferosteri, Dalslands Struts och kunna smaka på arabisk mat från Narima & Lubana. Självklart finns även det trogna GLUPSK-utställarna med i startfältet som bjuder på honung, bröd, mat i alla former. Förra året kom nästan 3500 besökare från hela Sverige till Fengersfors för två fullspäckade dagar. Nu när vi är inne på vårt fjärde år hoppas vi att vi är bättre än någonsin.

Att vara GLUPSK på Dalsland är att vara GLUPSK på livet.

Smaka på honung  Foto: Lisa Gustafsson

Laga mat med rök  Foto: Alma Dannäs